dinsdag 4 november 2014

Werkervaringen Avukat Or en Kerem Or

Op dinsdag en woensdag werk ik (Marjo) van 15.00-21.00uur op de woongroepen van Kerem Or. We moeten ongeveer 3 kwartier met de bus reizen naar onze werkplek. Een belevenis op zich. De bus rijdt door de ultraorthodoxe joodse wijk "Mea Shearim." in Jeruzalem. Het is altijd druk op straat, 's avonds nog erger. Vader Abraham kom ik vaak tegen. Ik ben er nog niet achter wie nu de echte is…..:)
Het werken met de blinde meiden is erg leuk! We helpen in het huishouden en gaan met hen naar de clubjes. Op dinsdagavond gaan we uit! De meiden wijzen ons de weg naar het mannenappartement, waar wij een avondje zingen. Allerlei liedjes passeren de revue. Ook Nederlandstalige. Ik begeleid hen op de gitaar. Iedere week is het opnieuw een feest. De mannelijke collega's spelen goed gitaar! Op woensdag gaan we zwemmen. De meiden vinden het warme water heerlijk!
Op het dagactiviteitencentrum Avukat Or werk ik op maandag en donderdag van 8.30- 14.30 uur. We maken zakjes snoep voor een bedrijf en de mensen hebben elke dag een activiteit, zoals o.a kleien, koken, beweging, tuingroep. Ik maak veel muziek op de groep waar ik werk. Zingen is de sleutel om contact te maken met blinde gehandicapte mensen van laag niveau.
Marjo
Mijn ontmoeting met de mensen op Avukat Or:
Elke morgen als ik (Jannie) naar de gezamenlijke ruimte ga, komt iedereen binnen en roept:"Bokertov." Dat is goedemorgen. Het voelt zo welkom en zo warm. Dan gaan we allemaal in de kring zitten en de ochtendgebeden worden gezongen en gesproken door de mensen die er op dat moment aanwezig zijn. Geweldig om te horen hoe hele lappen tekst worden gezongen en gesproken. Het moet feest zijn in de hemel als God deze gebeden hoort. Hij troont op de lofzangen van deze mensen. Wat een trouw, ontroerend! Daarna gaan we naar onze eigen ruimte. Ik werk met 6 mannen. Het is belangrijk om heel kalm en rustig met hen te werken. De aanwezigheid is al goed. Je leert hen al snel begrijpen door hun lichaamstaal. En de begeleiders leren jou ook meer kennen. Eén begeleider viel bijna achterover van verbazing toen ik hem hielp om een deelnemer weer in zijn rolstoel te tillen. Dan kun je alleen maar dankbaar zijn.
Met de meidengroep van Kerem Or gaat het supergoed. Ik voel me echt zo' n moederkloek. Ik zit bij de tafel en doe verstelklussen, waar de leiding niet aan toekomt. Zingen is Joffy Toffy….we leren ze een paar Nederlandse liedjes.
Op beide werkplekken heb ik diep respect voor de begeleiders. Het is allemaal geen luxe, maar de warmte en de liefde waarmee deze medemensen geholpen en benaderd worden is overweldigend. Heel leerzaam om deze processen mee te maken.
Jannie S.

2 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk om dit te lezen en de foto's te zien. Fijn dat jullie het er zo naar je zin hebben. Heb zelf maar 2 dagjes op Keren 'Or gewerkt vanwege de sneeuw vorig jaar en verder alle dagen op Avukat 'Or. Heel leuk om die bekende mensen weer te zien op de foto, zou er zo wel naar toe willen vliegen.
    Groet, Wanda Simmermans.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Jannie,
    Wat leuk om te zien en te lezen wat je daar meemaakt en wat je kunt doen met elkaar. Mooi dat jullie er zoveel plezier in hebben en dat je tot zegen kunt zijn. Met ons gaat het hier verder ook goed. De komende weken nog veel plezier en veel zegen met alles wat jullie doen in dit bijzondere Land.

    Hartelijke groet; Piet en Sonja Kamp.

    BeantwoordenVerwijderen